Verkoop je merchandise via een catalogus met Facebook Shops

Andy 17 July, 2020 - 7 minuten leestijd

Op 19 mei 2020 lanceerde Facebook zijn Shops voor Facebook Pages, maar beperkte de release tot een miljoen bedrijven voor het testen. De uitbreiding maakt het mogelijk voor pagina-beheerders (zowel op Facebook als Instagram) om een catalogus van producten te hosten onder een nieuw 'Shops' tabblad op hun pagina. Deze functie is handig voor iedereen die direct via social media producten aan zijn of haar volgers wil verkopen. Ons rust de vraag: Hoe kan het nuttig zijn voor evenementorganisatoren?

Vanzelfsprekend heb ik me gelijk op de functie gestort. Ik begon rond te klikken om een gevoel te krijgen voor op welke manieren een evenementorganisator baat kan hebben bij het hebben van een Shop op hun Facebook- of Instagram-pagina. We wisten al dat Facebook niemand zou toestaan om tickets te verkopen via hun Shops-functie, dus we ontdekten dat de enige echte optie voor organisatoren zou zijn om merchandise te verkopen. Geen reden tot wanhoop; het online verkopen van (overgebleven) merch kan helpen om een nieuwe inkomstenstroom op gang te brengen. In deze blog laten we zien hoe je dit kunt doen.

In deze blog lees je:

  • Hoe je een Shop-tabblad aan je Facebook pagina kunt toevoegen
  • Hoe zet je je Facebook Shop op om merchandise te verkopen?
  • Hoe voeg je merchandise toe aan je Facebook Shop?

Hoe gebruik ik Facebook Shops om een catalogus met merchandise op te stellen?

Inmiddels zijn we erachter dat Shops op Facebook een geweldige manier zijn om een beetje extra om te zetten. Vooral omdat je nu met Facebook advertenties kunt maken om specifieke items in je catalogus te promoten. Je wilt waarschijnlijk direct beginnen met het toevoegen van items aan je Facebook pagina, maar er zijn een aantal dingen die je moet doen voordat je volgers merchandise kunnen kopen.

Voeg het Shop-tabblad toe aan je Facebook-pagina

Eerst moet je je Shop toevoegen aan de Facebook-pagina van je evenement. Het is mogelijk dat het tabblad 'Shop' al is geactiveerd, maar als dat niet het geval is, kun je de onderstaande stappen volgen om je merchandisewinkel op je Facebookpagina te activeren:

  1. Ga naar de Facebook-pagina van je evenement en kijk naar het tabblad Pagina beheren aan de linkerkant van je scherm. Selecteer 'Pagina-instellingen' onderaan het menu.

Facebook shop catalogus pagina instellingen

  1. Klik vervolgens op 'Sjablonen en tabbladen'.

Facebook shop catalogus tabblad

  1. In deze instellingen kun je naar beneden scrollen en bepaalde tabbladen op je pagina aan- of uitzetten, afhankelijk van je voorkeur. Scroll naar beneden tot je 'Shop' ziet en zet het aan. Je kunt ook op de zes stippen naast elke tabnaam klikken om ze te verslepen en de volgorde te bepalen waarin ze verschijnen.

Facebook shop catalogus scroll

Gefeliciteerd, je hebt nu een winkel op je pagina. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is terug te gaan naar je pagina en op de nieuwe 'Shop' tab te klikken.

Stel je Facebook Shop in om merchandise te verkopen

Het volgende wat je moet doen is naar Handelsbeheer gaan. Hier kun je een begin maken aan het instellen van je Shop. Aangezien het opzetten van een Shop behoorlijk ingewikkeld kan zijn, nemen we je mee in het proces.

  1. Op de pagina 'Beginnen met het instellen van je winkel' moet je een keuze maken. Kies tussen 'Je website' (om klanten door te verwijzen naar je website om hun aankoop af te ronden), 'Afrekenen op Facebook of Instagram' (om klanten te laten afrekenen via Facebook of Instagram), of 'Privébericht' (om klanten je direct een privébericht te laten sturen). Afhankelijk van de grootte van je evenement kun je hier verschillende voorkeuren hebben, dus maak de keuze die het beste bij je past.

Facebook shop catalogus instellen winkel

EVENTIX TIP: Gebruik privéberichten voor bestellingen bij een klein evenement

Als je een klein evenement organiseert kun je het beste mensen hun bestelling direct via een privébericht laten doorgeven. Op die manier kun je persoonlijk met je klanten in contact komen; het zijn immers in alle waarschijnlijk fans van je evenement. Dit is een uitstekende kans om een persoonlijke uitwisseling met je fans te hebben.

  1. Zodra je klaar bent klik je op 'Aan de slag'.

  2. Kies vervolgens het bedrijf waar je Shop aan verbonden moet worden.

facebook shop catalogus kies een bedrijf

  1. De volgende stap is het invullen van je accountgegevens en het selecteren van welk Business Manager-account je wilt koppelen aan je Handelsbeheer.

  2. Daarna kun je kiezen waar je je winkel wilt maken. Meestal heeft Facebook al de juiste pagina geselecteerd. Als je dezelfde winkel wilt toevoegen aan Instagram-pagina's, kun je dat nu of later doen. Als je klaar bent, controleer dan alles en druk op 'Volgende'.

facebook shop catalogus kies pagina

  1. Nu is het tijd om een catalogus in te stellen voor je Shop. De catalogus is de plek waar je de merchandise die je wilt verkopen gaat samenstellen. Technisch gezien kun je meerdere catalogi tegelijk live hebben, maar we zullen ons richten op het maken van een catalogus. Geef je catalogus een naam en druk op 'volgende'.

Facebook shop catalogus naam

Als je daarmee klaar bent, zie je een overzicht van de gegevens die je hebt ingevoerd, en Facebook vraagt je om je winkel ter beoordeling in te dienen. Als je ermee instemt dat je winkel wordt beoordeeld, betekent dit ook dat je akkoord gaat met de Handelsvoorwaarden van Facebook.

Voeg merchandise toe aan je catalogus op Facebook

Dus, je hebt je winkel opgezet, je pagina is klaar voor actie, en je fans staan te trappelen om je merchandise te kopen. Maar wacht, je hebt nog geen merchandise toegevoegd... Dan kun je daar maar beter even werk van maken!

  1. Het eerste wat je moet doen is naar je Catalog Manager navigeren en de juiste catalogus selecteren. Dit leidt je naar de startpagina van deze catalogus.

  2. Bovenaan deze pagina zie je de optie 'Producten toevoegen'. Klik op de link.

Facebook shop catalogus voeg producten toe

  1. Je hebt nu drie opties om uit te kiezen; 'Handmatig toevoegen', 'Uploaden in bulk gebruiken' en 'Een pixel gebruiken'. Ervan uitgaande dat je organisator bent en geen winkel hebt met een vaak wisselende catalogus, raden we je aan om de optie 'Handmatig toevoegen' te kiezen. Als je geïnteresseerd bent, kun je meer lezen over bulk uploads gebruiken en een pixel gebruiken voor je catalogus.

Facebook shop catalogus handmatig bulk pixel

  1. Als je hebt gekozen voor het handmatig toevoegen van producten, dan is dat precies wat je nu moet gaan doen. Op de volgende pagina moet je essentiële informatie toevoegen, zoals titel, afbeeldingen en beschrijving. Als je een webshop hebt of een site waar je meer details over je merch wilt geven, kun je zelfs een link naar je website toevoegen.

Facebook shop catalogus product details

  1. Als je klaar bent, klik je op 'Product toevoegen' en krijg je een bevestiging dat je product aan je catalogus is toegevoegd. Als je meer producten wilt toevoegen, klik dan op 'Voeg nog een Product toe'.

Facebook shop catalogus voeg nog een product toe

  1. Als je al je producten hebt toegevoegd, klik je op 'Klaar' en ga je terug naar een overzicht van je producten.

  2. Als je wilt zien hoe je winkel er nu uitziet, navigeer dan terug naar je Facebook-pagina en vernieuw de pagina. Als je naar beneden scrollt naar je 'Shop', zou je nu je artikelen die te koop zijn moeten zien!

Facebook shop catalogus scroll pagina


Gefeliciteerd, je hebt nu een Shop op je Facebook pagina! In een volgende blog laten we je zien hoe je je Instagram-account kunt koppelen, hoe je advertenties maakt voor je merchandise en hoe je je Facebook Shop stijl geeft.

Begin direct

Ontdek alle mogelijkheden en start vandaag nog met het verkopen van tickets!

Maak jouw ticketshop